پیرامون

پیرامون

نوشته های من از مسائل روزمره
پیرامون

پیرامون

نوشته های من از مسائل روزمره

پایین بودن حق الزحمه نظارت تاسیسات برقی نظام مهندسی

در باب پایین بودن حق الزحمه نظارت تاسیسات برقی نظام مهندسی  درد و دل های زیادی از سوی مهندسان ناظر انجام شده است ولی تاکنون نتیجه ای نداشته است.

عده ای هم به اسم دفاع از مهندسان هستند ولی معلوم نیست سرشان به کدام آخوری بند است با سفسطه و مغلطه مهندسان را بدهکار می کنند یا توی سر مدرک مهندسی  برق می زنند. من لازم دیدم مطالبی را که به نظرم می امد  در این باب بنویسم و مطالب زیر صرفا دیدگاه شخصی اینجانب می باشد.

وزرات مسکن یکی از امنیتی ترین نهادهای رژیم  جمهوری اسلامی است. چرا که با مقوله جمعیت ، تنوع جمعیت ، ترکیب جمعیت و چینش جمعیت سرو کار دارد.یعنی دولت در چالش هایی که برای اداره امور زندگی مردم دارد قبل از اینکه بخواهد به خشونت نظامی و انتظامی متوسل بشود  از طریق  این بازوهای اجرایی مردم را مدیریت و کنترل می کند.مدیرانی هم که در وزارت خانه و سازمان های زیر مجموعه مدیریت می کنند درست به مثابه یک سرهنگ هستند و چشم و گوششان به دهان مافوق هایشان است و نباید از آنها انتظار داشت که بخواهند به نفع ناظران محترم کاری انجام دهند تازه انها اگر ببینند که ناظر جایی به نفعش می شود جلویش را می گیرند چه برسد به اینکه بخواهند به نفع نظر کاری انجام دهند. اصطلاحا می گویند سیستم امنیتی 

نکته دیگر اینکه  دولت قشرهای مختلف مردم را با روش های متفاوتی مدیریت می کند . مثلا  دولت ، مهندسان ناظر محترم که جزء اقشار فرهیخته جامعه محسوب می شوند   با زبان قانون  و مقررات و اینکه اگر قانون رعایت نشود  چنین می شود و چنان می شود. اگر قانون رعایت نشود ممکن است خدای ناکرده حادثه بوجود بیاید و خدای نکرده مهندس ناظر به شورای انتظامی ارجاع شود یا خدای ناکرده مهندس ناظر به دادگاه کشیده شود و پروانه اش ابطل شود یا جریمه شود و امثلهم.یعنی با حالت خوف  ایجاد کردن و ترساندن

از ان طرف برای قشر مالک و سازنده که جزء اقشار عوام جامعه محسوب می شوند دولت با درست کردن انواع قوانین و مقررات در غالب آیین نامه شیوه نامه بخش نامه و انواع مکاتباتی که بر علیه همین قوانین و مقررات ارسال می شود و تفویض اختیار یک مسئولیت به سازمانهای مختلف و موازی کاری و انواع روش های در رو که در خود نظا م مهندسی به مردم یاد می دهند زمینه ای را فراهم میکند تا این قشر از مردم را راضی نگه دارد یعنی هرکسی به یک چیزی استناد کند و کار خودش را جلو ببرد.


خوب دولت تعرفه رشته برق را پایین در نظر گرفته است. این باعث می شود که آن افرادی که روحیه دلالی دارند و به هر حال می توانند از مردم پولهای اضافی دریافت کنند  یک جوری این پایین بودن تعرفه را جبران کنند ولی خیلی از مهندسین که به قول معروف بچه درسخوان بوده اند و تحت تربیت خانواده بوده اند و به هر دلیلی توان گرفتن پولهای اضافه از مردم ندارند این وسط سرشان بی کلاه می ماند و  انگیزه های درست نظارت کردن را از دست می دهند. مثلا برای یک کار تجاری 100 متری که سازنده میلیون ها تومان به شهرداری عوارض می دهد و بعد از ساخته شدن میلیونها بلکه میلیاردها تومان برای سازنده سود می ماند برای یک مهندس ناظر تنها  سیصد چهارصد هزارتومان حق الزحمه در نظر می گیرند. و واقعا در شرایط امروز مملکت درست نیست.

شما الان ماشینت را ببری مکانیکی  بر ای تعمیر،  مکانیک برای محاسبه حق الزحمه به نوع ماشین اشاره می کنه و می گوید که ماشینت تعمیر بشه اینقدر می ارزه پس باید اینقدر دستمزد و هزینه تعمیر بدی یعنی پراید باشه یک مبلغی میگیره و شاسی بلد باشه برای همون کار مبلغ خیلی بالاتر.

یا یک معلم اگر بخواهد با تعرفه دستمزد دولت کار کنه آخر خدمت هشتش گروی نهش خواهد بود ولی اگر جنس جلبی داشته باشه تو مدرسه برای  بچه های مردم درست وقت و انرژی نمیگذاره و میگه بیا تدریس خصوصی کنم و اینقدر دستمزد می شود.

یا یک پزشک تو بیمارستان دولتی به اندازه کافی وقت و انرژی نمیگذاره و عمل نمی کنه و میگه بیا مطب خصوصی اینقدر مبلغ پول بده تا عمل جراحی کنم. 

وبقیه اقشار مردم هم به همین صورت 

یک بنگاه املاک به خریدار میگه اگر دنبال خونه خوب هستی اینقدر مبلغ بده مثلا بیسست میلیون تا پنجاه میلیون تا من یک خانه باب میلت برات پیدا کنم و گرنه با تعرفه دولتی که خودش را به زحمت نمی اندازه.

یا یک کارشناس خود رو به خریدار میگه اگر ماشین خوب و سالم میخوای باید اینقدر مبلغ بالاتر از تعرفه بدهی تا یک ماشین خوب برات پیدا کنم.

خوب این نوع رفتار کردن ممکن هست از پس بعضی آدم ها بر بیاد ولی ممکن هست خیلی ها هم نتوانند اینگونه امرار معاش کنند و این پولها را حرام بدانند.

چند راه حل برای این مشکل مهندسان ناظر تاسیسات برقی به نظر من می رسد:

1- به نظر من دولت باید تعرفه ساختمانهای مسکونی یا مسکونی تجاری یا تجاری را با تعرفه های متفاوتی در نظر بگیرد .

2- دولت مهندسان ناظر را در اختیار بخش خصوصی  یا نیمه دولتی قرار دهد و مالک یا سازنده با تعرفه های مناسبتر از این بخشهای خصوصی یا نیمه خصوصی درخواست ناظر نمایند و اینطوری  حق الزحمه مناسبتری نیز بدست مهندسان می رسد.

3-دولت برای بخش های مختلف نظارت تاسیسات برقی حق الزحمه جدا در نظر بگیرد مثلا الف) کنترل نقشه برق  ،   ب) پنج مرحله نظارت  و تعداد نظارت از پنج مرحله بیشتر شود مالک باید هزینه بیشتری به دفتر مهندسی پرداخت کند. اینطوری مالکین یا سازنده ها از ترس دادن پول و هزینه بیشتر بهتر  مقررات را رعایت می کنند.

ج) حق الزحمه چک لیست نهایی و تایید نهایی  د) حق الزحمه  انواع آیتم های تست و بررسی تاسیسات برقی  

یک رسانه و مطبوعات آزادی باید وجود داشته باشد تا بصورت آزاد اخبار و اعتراضات مهندسان ناظر برق را بگوش مردم و مسئولان برساند و از سانسور خودداری کند. شاید یکی از دلایلی که هیچ اقدامی در جهت افزایش این حق الزحمه ها انجام نمیگیرد همین نبود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به سطح جامعه و کل مملکت است.

البته درست هست که مملکت ما در وضعیتی است که به مسکن احتیاج هست و مردم به خونه نیاز دارند بنابر این دولت همه جوره سعی می نه تا با سازنده ها کنار بیاد  و دست انها را باز بگذارد و طرف انها را بگبره  ولی انصاف باید برای مهندسان ناظر برق هم اندکی ارزش قائل بود بالاخره جوان این مملکت 25 سال درس خوانده و چند بار آزمون داده تا نظارت قبول شده و به دولت امیدد ارد که کاری برای او انجام بدهد .متاسفانه همانطور که در اول مطلبم هم اشاره کردم حتی این سندیکاهای صنفی هم آدم حکومت هستند و نباید از آنها انتظار داشت که بخواهند کاری برای مهندسان انجام  دهند. 

البته در بعضی جاها مثل  استان البرز که استان مهاجر پذیر است دولت برای اینکه در مهندسان انگیزه ایجاد کنه تا برای نظارت به این استان بروند در کنار تعرفه بالاتر راهی باز می کند تا سازنده ها یک مبلغی هم بیشتر به عنوان حق الزحمه به ناظر پرداخت کنند تا برای انها جذابیت ایجاد کند مثلا اگر یک پروژه ای چهار میلیون حق الزحمه بر دارد مالک پنج تا ده میلیون هم با ناظر پیشنهاد می دهد تا کار نظارت را قبول کند.البته سرو کله زدن با یک مشت قشر عوام که فقط دنبال از سرو ته زدن کار برای سود و منفعت بیشتر هستند یا اقشاری که مستضعف هستند و تا می توانند سعی می کنند در نصب تجهیزات برقی صرفه جویی کنند از مشکلات کار نظارت است.حالا همین را در شهر تهران با یک حق الزحمه کم تصور کنید.

حتی برای خود مدیرا ن سازمان دولت راهی باز می کند تا مدیریت در سازمان برایشان جذابیت داشته باشد و به نظر من ماهیانه صد میلیون دویست میلوین پانصد میلیون و شاید یک میلیارد و بیشتر پول به صورت غیر مستقیم به حسابهایشان تزریق می شود و گرنه چه کسی حاضر می شود در این سیستم مرتجع آخوندی با بیست سی میلیون درآمد مدیریت کند و از مردم و از اعضا فحش  بخورد.برای همین خیلی اوقات می بینیم که یک نفر به یکسال نمی کشه که در تهران پست مدیریت میگیره در بهترین نقطه شهر خانه می خرد.

امیدوارم که مسئولیت فکری بکنند. البته از یک جوان مهندس برق  چه انتظاری می توان برای اعتراض داشت جز اینکه تو این وبلاگ دردو دل کنه و  یا تو کانال تلگرامی چند خط مطلب اعتراضی بنویسه. شاید اگه اول انقلاب بود  و مهندسان ان موقع بودند و شور انقلابی داشتند و مثل مجاهدین خلق دو تا از مدیران سازمان را سر می بریدند و مثله می کردن و تو گونی میریختند و نصف شب جلوی درب نظام مهندسی اویزان می کردند تا مسئولین متوجه اعتراضشان بشوند.ولی خوب الان دیگر ان زمان نیست و این جوانان مهندس هم دیگر ان مردمان سابق نیستند.