پیرامون

پیرامون

نوشته های من از مسائل روزمره
پیرامون

پیرامون

نوشته های من از مسائل روزمره

چند جمله تراوش ذهنی من درباره حجاب اجباری و حجاب اختیاری

سلام 

در گذشته اگر از جلوی خانه کسی عبور می کردی و درب منزلش نیمه باز بود و چشمت به داخل منزل می افتاد اگر صاحبخانه متوجه میشد که خانواده اش را دیدی با چوب دنبالت می افتاد اما امروزه  اوضاع به گونه ای تغییر کرده که خود مردم البته بعضی از مردم دیگه به اینطور مسائل حساسیت ندارن.

من می خوام یک جمله بنویسم و این هست که :

چطور در گذر زمان حریم خصوصی افراد کوچکتر و حریم عمومی زندگی آنها  بزرگتر می شود.یعنی مثلا ما پنج سال دیگه تو  کشورمون وقتی آدم های بدون حجاب را می بینیم و به گذشته فکر می کنیم خودمان خنده مان می گیرد که  قبلا یک خانم وقتی از منزل بیرون می آمد باید مانتو و روسری و چادر  و شلوار و ... می پوشید ولی الان بدون حجاب به میان جامعه می آید.

نکته دیگر اینکه  وقتی در جایی همه چادری هستند آن خانمی که مانتویی است بدحجاب محسوب می شود و وقتی در جایی همه مانتویی هستند آن خانمی که موهایش بیرون است بدحجاب محسو ب می شود و قتی در جایی  همه مانتویی و مو هشون بیرون هست  هستند ان خانمی که مانتو جلوباز می پوشد بدحجاب محسوب می شود و در جایی که همه مانتو  جلوباز هستند  و موهاشون بیرون هست آن خانمی که روسری ندارد یا به جای مانتو پیراهن می پوشد بدحجاب هست. احتمالا در کشورهای غربی که همه بدون حجاب هستند یا لباسهای باز می پوشند آن خانمی که لخت تر هست یا روی بدنش نقش و نگاری دارد یا علامت خاصی دارد بدحجاب یا حتی خراب محسوب می شود.از اینجا نتیجه می گیریم که حجاب و بد حجابی  وبی حجابی یک امر نسبی هست و با توجه به گذر زمان و تغییر عادات رفتاری و سبک زندگی مردم تعیین می شود.

چیزهاییکه در این زمینه می تواند موثر باشد:

تکنولوژی، سفر به کشوهای دیگر، افزایش سواد و اشراف به مسائل حقوقی ،اشراف به مسائل دینی و مذهبی، حضور بانوان در مشاغل مختلف،میل و نیاز انسان به زیبایی و کمال گرایی و اقتدار گرایی

یک شعاری در کشور ما داده میشد که حجاب مصونیت است و نه محدودیت 

در ایندوره زمانه احتمالا این شعار دیگر تاریخ مصرف خود را برای بعضی از دست داده باشد یعنی بعضا حجاب را عامل محدودیت برای خود می دانند و آن را دلیل برای مصونیت نمی بینند.

محیط قطعا در شخصیت و سبک زندگی افراد تاثیر گذار هست مثلا خانوادهه ایی را می شناسم که مذهبی بود ه اند و مادر خانواده چادری بوده است ولی بعد از اینکه پولدار شدن و بالای شهر رفتن برای زندگی ، کم کم مادر خانواده مانتویی شد ه و دختر خانواده هم در محافل مهمانی بدون حجاب ظاهر می شود.البته خانواده بسیار خوب هستند. و لی سبک زندگی تغییر می کند.

البته داریم افرادیکه دریده هستند و بویی از حیا و عفت نبرده اند و در جامعه در هر لباسی ناهنجاری می کنند و ما نباید این را به حساب سبک زندگی بگذاریم . این مسائل اخلاقی هست که بعضا افراد در هر لباسی ممکن است آن را رعایت کنند یا رعایت نکنند. مثلا  راستگویی و دروغگویی  ،غیبت کردن - وفای به عهد- پایبندی به کانون خانواده - امانت داری- ....

معمولا تغییر سبک زندگی و عادتها یا مد های جدید از بالای شهر به پایین انتقال و سرایت پیدا می کند یا بهتر بگویم از قشر ثروتمند به سایر اقشار جامعه چون آنها پولدار هستند و رفت و آمد و دسترسی شان به کشورهای دیگر و مشاهده امکانات و سبک زندگی مردم در کشورهای دیگر بیشتر است و آن را به داخل انتقال می دهند. 

در کشورهای مختلف سعی می کنند از خواسته های مردم به نحو احسن برای کسب و کار وپول در اوردن استفاده کنند مثلا انواع لوازم آرایشی ، انواع سرگرمی ،انواع لباس و پوشاک ،انواع شغل اعم از اخلاقی و غیر اخلاقی 

به نظرم در کشور ما امروزه بی حجابی در حد نداشتن روسری برای خیلی از مردم حتی قشر مذهبی پذیرفته شده است اما آن چیزی که باعث می شود تا خیلی از مردم و خانواده ها و علما را نگران کند این است که فضای جامعه بیفتد به دست افراد خلافکار و بی بند و بار و بی کس و کار و هرزه  و اوباش مسلک و دریده  .

وگرنه خیلی از خانم هاییکه حالا حجاب سر را رعایت نمی کنند خانواده دار مهربان با اخلاق با ادب با کمالات هستند و حالا سبک زندگیشان اینطور است.

اینها چند جمله بود که به ذهنم رسید و خواستم به اشتراک بگذارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.